Kuka vastaa ?

torstai 18. kesäkuuta 2015

#263 Mitä enempi, sen parempi



Taas heppajuttua.. Koittakaa totutella, tätä tämä blogi tulee nyt melko täysipainoisesti olemaan kun palaan taas (toivottavasti) tulevan ammattini pariin :D





Kävin viimeviikolla vihdoin ensimmäisellä estetunnilla 2 vuoden hyppytauon jälkeen.
Viimeisimmät esteeni hyppäsin tosiaan 2013 kisaviikolla, silloisella A-hevosellani Vinnulla Ypäjällä.

Esteratsastus on ollut minulle henkilökohtaisesti aina se ykkösjuttu ratsastuksessa ja sitä on ollut kova ikävä.









Tuppaan olemaan aikamoinen perfektionisti joten en uskaltanut aluksi ottaa estetunteja pitkän tauon jälkeen paineiden ja jännityksen takia. Päätin kuitenkin ottaa itseäni niskasta kiinni ja kysäistä tutulta tallilta, josko pääsisin hyppäämään ja sinnehän minä sitten pian päädyinkin. Tunti oli aikamoista sähläystä minun osaltani. Jännitys ja innostus sekoitti pasmat aika totaalisesti, enkä muistanut oikein esteratsastuksesta juuri perusjuttuja enempää. Meinasin unohtaa helpon pikkuisen radan ja taitava ja varma ratsukin kielteli parit kerrat pienille esteille kun jäin tuijottamaan puomeja ja säheltämään omiani. Eli pirusti treenattavaa vielä, jos aijon Ypäjälle päästyäni siirtyä remppalinjalla esteryhmään.. Se on kuitenkin tavoitteeni joten otan nyt niin paljon tunteja kuin ehdin, ennenkuin palaan kouluun. Reilu kuukausi enää aikaa joten se on käytettävä hyödyksi.

Olen siis alkanut käymään tämän aijemmin esittelemäni hevosen lisäksi ratsastamassa myös Lempäälässä sijaitsevalla Majan tallilla. Sieltä saan tunteja ja jeesiä tähän heppamaailmaan paluuseen, sillä paikan omistaja on todella mukava ja ymmärtäväinen. Tällä hetkellä olen käynyt ratsastamassa Ressu-nimisellä kokeneella pikkuhepalla ja tarkoitus olisi että pääsisin tässä juhannuksen jälkeen myös nuorempien hevosten selkään koska siihenkin tarvitsen treeniä. Nuoriahan tässä ollaan menossa pääosin ratsastamaan/kouluttamaan Ypäjällekin.

Mulla on ollut aika epätoivoinen olo, koska mulla on tosi huono muisti, joka saattaa johtua jostain keskittymishäiriöstä tms. mitä tutkitaan parhaillaan. Sen lisäksi tän parin vuoden aikana mulla on tippunut fyysinen kunto aivan nollaan ja sitähän tosiaan tarvitaan tällä alalla. Keskittyminen on tosi hankalaa tunneilla ja unohdan nopeasti annetut tehtävät tai sitten en vaan tajua niitä jostain syystä. Jännitys on osasyy tälle, mutta kaikesta huolimatta uskon että nyt kun vaan ratsastelen paljon niin tämä alkaa taas sujua ja vanhat taidot muistuvat mieleeni ja pääsen pikkuhiljaa taas sille tasolle missä olin aijemmin.



Toissapäivänä kun kävin itsekseni ratsastelemassa Ressulla, meitä kohtasi kovinkin suomalainen kesäkeli.. Aluksi paistoi aurinko kun oltiin kävelty alkukäynnit ja ravailtu parit ympyrät..

Yhtä äkkiä kuulin kovaa huminaa läheisten rakennusten peltikatoista ja odottelin normaalia kovempaa vesisadetta, mutta parissa sekunnissa meidät ympäröikin kunnon raekuuro ja tosi isot rakeet pieksi meitä niin kovaa että oli pakko pysähtyä odottelemaan ennen treenin jatkamista.

Rakeita tuli viistossa suoraan naamaan, niin oli pakko kääntää sitten selkä sateen suuntaan ja odotella todella ärsyyntyneen näköisen hevosen kanssa kuuron loppumista :D





Ensi viikolla taas ratsastelemaan, yritän nyt päästä vähintään 2 kertaa viikossa ratsastamaan ja heppailemaan muutenkin. Sekä Majan tallille, että Valkeakoskelle aijemmin esittelemäni Putte-suokin kanssa. Estetunnit olisivat nyt ehdottoman tärkeitä ja aijonkin panostaa siihen hommaan enemmän ennen koulun alkua.






3 kommenttia:

  1. Hienoa, että olet selättänyt jännityksesi ja lähtenyt taas hevosten pariin! :)

    Tuo sun kuvailu muistisi toimimisesta kuulostaa täysin samalta kuin mikä mulla on. En aikoinaan oppinut koulussa kunnolla esim. matematiikkaa ja siksi kävin testeissä jossa todettiin minulla olevan lyhyt lähimuisti ja, että olen psykomotorisesti hidas. Saatan muistaa joitain yksityiskohtia hyvinkin kaukaa, mutta jos joku luettelee edes auton rekisterinumeron (näitä tilanteita joudun kohtaamaan työni puolesta päivittäin kohtaamaan) en tosiaan muista sitä ja joudun kirjain kirjaimelta sen kirjoittamaan paperille. Autokoulun kirjallinen koe meni vasta neljännellä kerralla läpi sen takia kun otettiin aika pois. Ivallisesti en muistanu, että minulla on huono muisti ennen kuin äitini siitä sanoi ja sain teoriakokeesta ajan pois ja inssihepun istumaan viereeni ja sain sen kirjallisen kirkkaasti läpi. Eli minulla aivot menee täysin lukkotilaan kun täytyisi muistaa ja tietää jotain jossain jännittävää tilanteessa. (Ja minä olen kova jännittämään asioita) Tässäkin esim oli se, että jouduin joka kuvan kohdalla miettimään, että mitä minun täytyi tästä katsoa ja sitten olikin jo aika ohi. Se on turhauttavaa toisinaan kun tiedät osaavasi, mutta aivot eivät anna sitä informaatiota.

    Psykomotorisesti hidas ei kuitenkaan ainakaan minun kohdalla sano sitä, että refleksit olisi hitaat, päin vastoin välillä yllätän itsenikin. :D Aivot vaan ei toimi aina halutun ripeästi, mutta lohduttaa sana sulle, ne tulevat kehittymään. Itse olen vanhemmiten huomannut samoin mieheni on sanonut jopa minulle, että muistini on parantunut pikku hiljaa. :) Tosin kaiken kirjoitan muistiin töissä yms. niin se helpottaa toimimista.
    Tästä tuli nyt vähän pitkä viesti... hups.. Tsemppiä sulle! :) kiva myös kun olet aktivoitunut täällä blogin puolella!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hei kiitos kovasti pitkästä viestistä ja kun jaoit kokemuksias! helpottaa omaa oloa kun tietää että ei ole yksin tämmöisten juttujen kanssa, vaikka ei näitä kellekään toivoisi kun vaikeuttaa ärsyttävästi jokapäiväistä elämää.. Onneks näihin on yleensä joku fiksu selitys ja sitten saa apua aina tarvittaessa. Mullakin luultavimmin tullaan helpottamaan koulunkäyntiä ainakin kirjallisten aineiden osalta vähäsen, että pärjään sitten paremmin ryhmässä :) Hyvää juhannusta sulle ja kiitos vielä kommentistas!

      Poista
  2. Hyvää juhannusta teillekin! :)

    VastaaPoista